Samen met de provincie willen we Harelbeke fietsveiliger maken door het aanleggen van nieuwe fietsvoorzieningen in de Beneluxlaan.
Update Fasering
Er is opnieuw doorgang vanaf de ovonde tot de Kanaalstraat en omgekeerd.
Ook de Zwevegemsestraat is opnieuw toegankelijk.
Vanaf de brug over het kanaal Kortrijk Bossuit tot en met het kruispunt Steenbrugstraat-Beneluxlaan is geen doorgang mogelijk voor gemotoriseerd verkeer en fietsers. Vermoedelijk einde fase 2 half december, onder voorbehoud van weersomstandigheden.
De werken worden pas opgestart na einde fase 2.
Wat zullen we doen?
In de Beneluxlaan:
We realiseren een fietsveilige verbinding tussen Kanaal Bossuit- Kortrijk en de Gavers. Deze route maakt ook deel uit van een Bovenlokale Functionele Fietsroute (BFF) tussen Zwevegem en Harelbeke.
Dit doen we door een dubbelrichtingsfietspad aan te leggen aan de kant van Stasegem. Een dubbelrichtingsfietspad dat afgescheiden wordt van de weg door een brede berm. Die brede berm wordt aangeplant met diverse boomsoorten. Ook aan de overkant van de weg worden terug bomen aangeplant om het historische laaneffect te herstellen.
Hiervoor wordt de weg versmald en worden verschillende kruispunten heraangelegd; o.a. kruispunt Beneluxlaan-Steenbrugstraat en kruispunt met de Kanaalstraat (aan de ‘citronde’). Waar mogelijk wordt bestaand groen op deze kruispunten versterkt óf wordt nieuw groen voorzien.
De Beneluxbrug is niet geschikt om fietsers veilig op het bestaande voetpad te laten rijden. Daarom wordt het dubbelrichtingsfietspad doorgetrokken over de brug en krijgen de fietsers dus een rijstrook óp de rijweg van de brug zelf! Voertuigen zullen alternerend over de brug kunnen over één rijstrook d.m.v. slimme verkeerslichten.
Na de citronde, richting Zwevegem, wordt het nieuwe fietspad doorgetrokken over de voormalige bedding van de Beneluxlaan tot aan het fietspad rond de ovonde.
T.h.v. de gracht rond de ovonde wordt een inbuizing voorzien om het fietspad te laten aansluiten op het fietspad rond de ovonde. Langs de voormalige bedding van de Beneluxlaan wordt het bestaande grachtje voorzien van een winterbedding en een steenbestorting om het water maximaal te laten infiltreren in de bodem. Deze zone wordt ingekleed met streekeigen groen.
Ook zal de oversteek van de grote ovonde richting Zwevegem aangepakt worden in een latere tweede fase.
Het snelheidsregime voor de Beneluxlaan wordt verlaagd naar 50 km/u.
Grote delen van de rijweg in de Beneluxlaan worden voorzien van een nieuwe laag asfalt.
In het Koutermolenpad:
Het Koutermolenpad wordt in het nieuwe ontwerp een beetje door elkaar geschud.
Fietsers zullen na de heraanleg het middelste pad kunnen gebruiken dat omgevormd zal worden tot een volwaardig fietspad in beton van 3m breed.
Het huidige fietspad in asfalt wordt opgebroken en vervangen door zand om te gebruiken als ruiterpad.
Het huidige ruiterpad wordt aangelegd in een steenslagverharding voor voetgangers.
Plannen deel 1
Plannen deel 2
Plannen deel 3
Plannen | profieltypen
Projecttype | Infrastructuurwerken |
Ligging | Beneluxlaan-Koutermolenpad |
Opdrachtgever | Provincie West-Vlaanderen en Stad Harelbeke |
Studiebureau | Provincie West-Vlaanderen |
Hoofdaannemer | Stadsbader NV |
Start werken | 17 juni 2024 |
Einde werken | NTB |
Uitvoeringstermijn | 150 werkdagen |
Contact: coordinatiebureau@harelbeke.be