Wij helpen jou met je digitale vragen
Wij gaan Samen Digitaal
Samen met de gemeente Zwevegem loopt een project Samen Digitaal. Onze samenleving wordt steeds digitaler, maar niet iedereen is mee met de digitalisering. Zo zijn nog heel wat mensen digitaal kwetsbaar of hebben ze minder digitale vaardigheden.
Wat bieden wij aan?
We verzamelden alle initiatieven in één brochure rond Digihulp.
Wat doen wij?
AI-tentoonstelling in de bibliotheek
Tijdens de Digitale Week van zaterdag 2 tot en met zondag 10 november vindt er een tentoonstelling plaats in de bibliotheek met heel wat beelden, gemaakt door articificiële intelligentie. Laat je verbazen door de mogelijkheden en ontdek het proces van AI.
Ga zelf aan de slag in één van de Digihoeken
In de Digihoeken van onze stad vind je één of meerdere openbare computers waar je gratis gebruik van kan maken. Je vindt ze in de bibliotheek, op het stadhuis en in het Huis van Welzijn tijdens de respectievelijke openingsuren.
Krijg gratis hulp in één van de Digipunten
In Harelbeke kan je op verschillende locaties (Digipunten) terecht met al je digitale vragen. Je kan er allerlei vragen stellen over het gebruik van je smartphone, tablet of laptop, je internetverbinding of over het gebruik van apps.
Krijg hulp aan huis als je je moeilijk kan verplaatsen
Zijn verplaatsingen voor jou moeilijk of zit je met een digitaal probleem dat niet in een Digipunt verholpen kan worden, dan kan je beroep doen op Digihulp aan huis. Een Digihelper komt bij jou thuis om je bij te staan met je digitale vragen.
Leer bij over verschillende onderwerpen tijdens Digisessies
In de Digisessies leer je bij over verschillende soorten digitale onderwerpen. Hoe beheer je veilig al je digitale wachtwoorden, wat met Mijn Burgerprofiel en My e-box, hoe betaal je veilig online enzovoort.
Wil je zelf meehelpen als Digihelper?
Wil je zelf helpen bij het beantwoorden van digitale vragen? Meld je dan als vrijwillige Digihelper aan in de bibliotheek.
056 733 440 of 0474 846 462Heb je nog een andere vraag?
Brugfiguur Samen Digitaal
ELITSA ATANASOVA
Elitsa Atanasova is de contactpersoon binnen onze stad als je als inwoner met digitale vragen zit. Zij zoekt samen met jou naar een oplossing of verwijst je door naar de digihelpers, digitale vormingen of andere organisaties.
Contactgegevens
elitsa.atanasova@harelbeke.be
0474 846 462
Het analyserapport
Harelbeke en Zwevegem hebben de doelstelling om samen te komen tot een gedragen e-inclusie actieplan, dat gekoppeld wordt aan een gedeelde langetermijnvisie en mee verankerd wordt in de meerjarenplannen.
Om dit op een gedegen manier te onderbouwen doorloopt men een traject waarbij men de huidige inzet om digitale uitsluiting te voorkomen kritisch doorlicht. Dit gebeurt in verschillende onderzoekstappen, waarbij Vives nauw werd betrokken en waarbij hun expertisecentrum sociale innovatie instond voor de wetenschappelijke onderbouwing, uitvoering van het onderzoek en analyse van de resultaten.
Wat volgt is een uittreksel uit het onderzoeksrapport “Allemaal digitaal !?” door Vives - 2022-2023.
Actiepunten uit enerzijds de workshops rond persona en aanbod binnen het lerend netwerk binnen de lokale besturen en anderzijds de bevolkingsbevraging naar digitale vaardigheden bij de inwoners, werden aan elkaar gekoppeld. Zo kwam men tot concrete aanbevelingen, gebundeld volgens 4 centrale thema’s.
- Blijven inzetten op openbare wifi en openbare computers in de bib.
- Blijven inzetten op aanbieden laptops (uitleen/sociaal tarief) aan kwetsbare doelgroep.
- Centraliseren van deze dienstverlening in het digipunt.
- Voelsprieten liggen bij de eerstelijnsdiensten, zoals het Huis van Welzijn, Huis van het Kind… zij dienen mensen hun ‘noden’ te herkennen en dienen op gepaste manier voor de toeleiding te zorgen.
- Infomoment voor eerstelijnswerkers of korte opleiding is nodig
- Eerstelijnswerkers mee betrekken in lokaal netwerk.
- Inzetten op uitlenen is prioriteit maar de randvoorwaarden dienen mee voorzien te worden. We moeten een totaal pakket aanbieden - ook met opleiding, begeleiding en onderhoud.
- Uitleen laptop zien als opstap naar goedkope aankoop. - Inzetten op toegankelijke burgerplatformen, online toepassingen (bv. inschrijven cursus) en transparante website (gebruiksvriendelijk en duidelijk.)
- Cursussen voor senioren verder uitbouwen.
- Inhoudelijk focussen op sociale media, online administratie, beveiliging (phishing, privacy,…).
- Randvoorwaarden om cursisten aan te trekken en te blijven motiveren:
- Op maat.
- Zorgen voor een warm onthaal en vertrouwelijke omgeving.
- Goede opleiding voorzien voor lesgevers.
- Uitbouwen netwerk zodat alle sociale partners kunnen toeleiden.
- Aanbod voldoende bekendmaken en verspreiden. - Uitbouw digipunt gericht op kwetsbare doelgroep.
Randvoorwaarde bij uitrol is contact leggen met andere organisaties (Huis van Welzijn, brugfiguren, Huis van het Kind, buurtwerk, woonzorgcentra, bestaande sociale projecten,…) om bestaan ervan te duiden en toe te leiden. - Centraal aanspreekpunt voor problemen met administratie, MyEbox, Itsme, online belastingen,…
- Fysieke hulp + tutorials.
- Kan ook opgenomen worden in digipunt.
- Zo inclusief mogelijk is het streefdoel en de missie.
- Meer analyse maken van de valkuilen en eigen drempels. Hier is een belangrijke taak weggelegd voor de brugfiguur Samen Digitaal en het lerend netwerk.
- Klare taal op website, duidelijke website, voorzien van een burgerplatform, voorzien van digitale verzamelplaats.
- Eerstelijnswerkers inzetten en begeleiden. Het opstarten van een lokaal lerend netwerk. Belangrijke taak voor de brugfiguur Samen Digitaal.
- Algemene informatieverspreiding via e-mail/nieuwsbrief; sociale mediakanalen minder populair maar toch blijvend op inzetten. Jeugd geeft aan dit wel te bekijken en ook te willen gebruiken.
- Blijven inzetten op loketwerking - e-inclusie blijft een EN-EN-verhaal.
- Samenwerking tussen twee lokale besturen is een mooi voorbeeld en dienen we te blijven bestendigen.
- Als lokaal bestuur hebben we een signaalfunctie naar bovenlokale organen en diensten. Moeilijkheden van burgers kunnen worden gemeld.
- Samenwerking met andere partners is een opportuniteit. Het inzetten op één aanspreekpunt en het verder uitbouwen van het lerend netwerk waar alle info wordt gebundeld en waar wordt doorverwezen waar nodig, kan een mooie aanzet zijn.
- Bruggen bouwen met andere partners en eerstelijnswerkers.
- Bovenlokaal ook samenwerken.
Bevraging door Vives Hogeschool
Via een representatieve steekproef hielden we begin 2023 een bevraging in Zwevegem en Harelbeke, waarbij we polsten naar de mening en wensen van inwoners.
Vind hier een samenvatting van de resultaten.
De resultaten koppelden we aan een intern traject binnen de lokale besturen waarbij we onder andere het huidige aanbod en eigen dienstverlening onder de loep namen. Dit resulteerde in enkele concrete aanbevelingen – gebundeld in vier centrale thema’s. Het rapport kan je via de knoppen raadplegen.
Uit het rapport rolden we reeds drie acties uit:
- de uitbouw van een digipunt in de bib
- ondersteuning aan huis voor wie niet naar het digipunt kan komen
- de brugfiguur Samen Digitaal.
De lokale besturen gaan verder met de input aan de slag, samen met verschillende partners, diensten, organisaties, inwoners... We starten focusgroepen op in het najaar van 2023. Hieruit zal het actieplan voor de komende jaren vloeien.