Het bestuur van stad Harelbeke besliste om vanaf de lente 2021 enkele straten in de wijk het Eiland om te vormen tot een fietszone.
Wat is een fietszone?
Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten.
- De maximumsnelheid is er 30 kilometer per uur voor alle weggebruikers.
- In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen altijd achter de fietsers blijven.
- In een éénrichtingsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken. In een tweerichtingsstraat gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan.
- Fietsers mogen andere fietsers, maar ook gemotoriseerde voertuigen links inhalen (maar moeten zich houden aan de maximaal toegelaten snelheid van 30 km/uur). Ze mogen ook stilstaande voertuigen rechts voorbijrijden.
Waarom een fietszone?
Er zijn een aantal redenen waarom het stadsbestuur besliste een fietszone in te voeren.
1. VEILIGHEID - Fietsers worden niet verdrongen door inhalende auto’s.
2. ZICHTBAARHEID - Fietsers worden zichtbaarder in het straatbeeld.
3. TEGEN SLUIPVERKEER - Automobilisten worden ontmoedigd en nemen een alternatieve route.
4. MAXIMUMSNELHEID - Er geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.
Hoe herken ik een fietszone?
De fietszone herken je aan de rode markeringen en fietslogo’s op de straat. Op de plaatsen waar je de fietszone binnenrijdt, staan signalisatieborden.
Welke straten worden fietsstraten?
> Veldstraat
> Papestuk
> Vooruitgangstraat
> Nijverheidsstraat
> Prosper De Doncker straat
> Eilandstraat
> Schoolstraat
> Vrijheidsstraat
> Kouterstraat
> Plein
> Molhoek
> Tientjesstraat
> De Teerlink
> Wijdhagestraat