Veiliger oversteken en fietsen op Ringlaan

Gepubliceerd op Woensdag 21 februari 2024
04 maart 202431 juli 2024

 

Update: Fase 3 start vanaf donderdag 20 juni 2024

 

R8 / N43 / KORTRIJK EN HARELBEKE

Op donderdag 20 juni start fase 3 van de werken aan ‘Den Hert’ op de Ringlaan (R8) in Kortrijk - op de grens met Harelbeke - waarbij het Agentschap Wegen en Verkeer op drie opeenvolgende kruispunten werkt. 


Fase 3

Vanaf donderdag 20 juni kan fase 3 van de werken starten. In deze fase werkt de aannemer op de middenberm en langs de buitenring van de Ringlaan, ter hoogte van de Hippodroomstraat en Zandbergstraat. Als alles vlot verloopt, duurt fase 3 tot midden augustus.


Fietsomleiding tijdens werken

Tijdens fase 3 worden de kruispunten van de R8 met de Hippodroom- en Zandbergstraat afgesloten voor fietsers. Fietsers tussen Harelbeke en Kortrijk volgen in beide richtingen een omleiding via de Gentse- en Kortrijksesteenweg. Ook scholieren naar de Kortrijkse scholen moeten de omleiding volgen, via de Groeningekaai en de Gentsesteenweg. De route via de Visserskaai, de oude sluis, Vennestraat en de Zandberg- of Hippodroomstraat is niet toegankelijk: de kruispunten van de Ringlaan met de Zandberg- en Hippodroomstraat zijn namelijk afgesloten. (Zie onderstaand plan)

Verkeer

Verkeer uit de Hippodroom- en Zandbergstraat kant Harelbeke kan de R8 nog oprijden naar rechts. Vanuit Kortrijk kan dit enkel uit de Hippodroomstraat. De Zandbergstraat vanuit Kortrijk is naar de R8 toe is enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Verkeer vanop de R8 kan de Hippodroom- en Zandbergstraat nog rechts inrijden.

Omleiding voor doorgaand verkeer

Tijdens de werken op de R8 is er ter hoogte van ‘Den Hert’ maar 1 rijstrook per rijrichting beschikbaar voor het verkeer, net als nu tijdens fases 1 en 2. Doorgaand verkeer naar Harelbeke wordt ook nu aangeraden om een omleiding te volgen. Verkeer vanuit Kortrijk-West rijdt op de R8 tot aan Kortrijk-Noord en rijdt verder via de Brugsesteenweg (N50) en de N36. Ook verkeer vanuit Gent rijdt om en verlaat de E17 aan de afrit Deerlijk (nr. 4 op E17) en rijdt verder via de Ringlaan (N36).

  Meer info: Agentschap wegen en verkeer

plan fase 3 omleiding fietsers R8

plan fase 3 omleiding fietsers R8

 

Druk verkeersknooppunt aanpakken

De Ringlaan in Kortrijk en Harelbeke, ter hoogte van ‘Den Hert’, is een druk verkeersknooppunt. Er komen verschillende straten samen, zoals de Kortrijksesteenweg (N43), de Hippodroomstraat en de Zandbergstraat. Dat zorgt voor onveilige situaties, voor fietsers en voor gemotoriseerd verkeer.

Daarom pakt het Agentschap Wegen en Verkeer deze situatie aan. Ze starten met grondige infrastructuurwerken.

Veiligere kruispunten

De inrichting van de kruispunten wordt aangepast:

  • Fietsers en gemotoriseerd verkeer uit de Hippodroomstraat kunnen in de toekomst de Ringlaan niet meer oversteken: de middenberm wordt er doorgetrokken. Vanuit de Hippodroomstraat rechts afslaan kan uiteraard nog wel.
  • Gemotoriseerd verkeer uit de Zandbergstraat kan de Ringlaan niet meer oversteken: ook hier wordt de middenberm doorgetrokken. Fietsers en voetgangers kunnen de Ringlaan wel nog oversteken. Gemotoriseerd verkeer kan nog rechts afslaan, vanuit Harelbeke. Aan de zijde van Kortrijk wordt de Zandbergstraat doodlopend.

Vlotter fiets- en autoverkeer

Er worden ook maatregelen genomen voor vlotter verkeer, voor fietsers en auto’s:

  • Er komt een derde rijstrook op de Ringlaan: zo kan verkeer vanuit Kortrijk-Oost vlotter afslaan naar de Gentsesteenweg, richting het centrum van Kortrijk.
  • Er komt een rijstrook bij:
    • Op de Gentsesteenweg (N43), vanaf de Ringlaan richting Kortrijk.
    • Op de Kortrijksesteenweg (N43), richting Kortrijk. Net voor het kruispunt zijn er 4 opstelstroken: 1 rechtsaf, 2 rechtdoor en 1 linksaf.
  • Voor fietsers komt er een nieuw dubbelrichtingsfietspad op de Ringlaan, tussen de Hippodroomstraat en Zandbergstraat. Zo kunnen zij zich vlot vanuit Harelbeke naar Kortrijk verplaatsen.

Werken vanaf 4 maart 2024

Om de hinder te beperken, worden de werken in vier fases uitgevoerd. Alle informatie over de timing en impact lees je op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer. 

Meer info

Veiliger oversteken en fietsen op Ringlaan - ontwerpplan den Hert