Huis van welzijn
Stedelijk basisonderwijs en flankerend onderwijs
De digitalisering binnen het onderwijs wordt verder geïmplementeerd. We nemen onze leerkrachten mee in een professionaliseringstraject en dit is een traject op niveau van de scholengemeenschap. We besteden de nodige tijd aan verbindend werken. Leerkrachten kunnen via intervisie en formele contacten veel van elkaar opsteken.
We leggen de nadruk op inhoudelijk werken, teambuilding, ervaringen opdoen, hospiteren, professionaliseren.
Er is een nieuw leerplan van OVSG Leerlokaal waarvoor we twee jaar tijd hebben om dit te implementeren in onze klasopdracht. We volgen hiervoor een traject met OVSG samen met de scholengemeenschap en leggen dit vast in ons professionaliseringsplan voor de volgende schooljaren. Het nieuwe leerplan Leerlokaal wordt verkend vanuit het leerplan digitale geletterdheid. We volgen hierdoor twee sporen: digitalisering verder uitbouwen en integreren van het nieuwe leerplan.
Vrije Tijd
Academie Harelbeke Anders!
Het schooljaar 2023-2024 is voor de AHA! het jaar van de inhoud.
We hebben met het team beslist om er dit jaar geen extra activiteit bij te nemen (zoals vorig jaar met ons project ‘Nest’, maar de focus te leggen op de inhoudelijke werkpunten die ons werden aangereikt na de doorlichting. Onze verschillende werkgroepen en vakwerkgroepen steken dus dit schooljaar een tandje bij om inhoudelijk alles op punt te zetten.
Volgende zaken werden intussen reeds gerealiseerd: alle graadplannen (1ste, 2de, 3de graad en volwassenen, 4de graad, Beeldende en audiovisuele Cultuur en Specialisatie), de te bereiken competenties op maat geschreven van de docent en de student, de evaluatiezinnen, de opstart van de nieuwe evaluatiefiches.
Het DNA of het APP (het Artistiek Pedagogisch Project) van de AHA! werd tevens afgeklopt. Doorheen het schooljaar wordt er hier nog een visuele versie van gemaakt om het voor iedereen begrijpbaar en visueel leesbaar te maken. Er wordt hard ingezet op de uitwerking van de atelierdagboeken en de intakegesprekken omdat deze bij ons APP horen. Er wordt een bundel gemaakt van al onze visieteksten en doorheen het jaar worden deze visieteksten daar waar nodig bijgewerkt.
We hebben onze visie op pedagogische coördinatie bijgewerkt en uitgeschreven.
In de toekomst wensen we ook nog te werken aan een kwaliteitsactieplan maar daar moeten er nog stappen in gezet worden.
We werken aan een academie eigen zorgvisie zodoende iedere student een plekje en de nodige zorg kan verdienen op de academie. We zetten sterk en hard in op één team, open communiciatie, transparantie, en zorg voor iedereen, bij iedereen die langskomt of werkt op de AHA!.
Bovenop lesgeven en werken aan inhoud wordt er ook nagegaan hoe het zit met het welbevinden van het team. Liantis voerde een bevraging uit, op het resultaat hiervan en op de vragen en de noden van het AHA!-team werd er ingespeeld om het welbevinden daar waar nodig nog te verbeteren.
We blijven inzetten op professionalisering om mee te zijn met de allernieuwste ontwikkelingen in het onderwijslandschap. Via aanvangsbegeleiding zetten we in op de begeleiding en ondersteuning van nieuwe leerkrachten.
We organiseren dit jaar opnieuw Labo (try-out voor de afstuderende studenten), toonmoment afstuderende student en eindejaarsexpo (van en door alle studenten) en uiteraard ons Festival d’Academie (familie-activiteitendag met open ateliers en workshops voor iedereen). Open atelierweek voor ouders en familie om hun kinderen aan het werk te zien en een grotere voeling met de werking te krijgen. Op het einde van het schooljaar organiseren we een BBQ met optreden als afsluitfeest voor alle studenten.
We doen mee aan atelier in beeld in het eerste weekend van mei en lanceren bekijk het atelier vanuit je luie stoel onder de vorm van sfeervolle atelier-bezoek-filmpjes die we op onze website lanceren net bij de start van de nieuwe inschrijvingsperiode.
We hebben mee gedaan met het Wonder Festival in Kortrijk. En om een brede kijk op de studenten hun opleiding te bevorderen organiseren we kunstuitstappen en zetten in op een verdere uitbreiding van onze actuele kunstbibliotheek.
We zetten terug in op veiligheid, met veiligheidsrondgang, veiligheidsmateriaal, brandalarmoefening en vervangen van oude en gevaarlijke machines. Het ovenlokaal wordt gescreend op gevaarlijke uitstoot aan gassen en aangepast. We sturen de atelierinventarissen en afschrijflijsten bij.
Rijen die we nog steeds aanbieden. Brand-evacuatieoefening. Hopelijk nieuwe toiletten met een liftschacht om de zolderruimte te kunnen bereiken. Uitbreiding van ons machinepark en vernieuwing en uitbreiding van opbergmogelijkheden.
We werken verder aan de uitbouw van ons nieuwe atelier Levend model en Keramiek. En we werken dit schooljaar nog steeds met een vervangende leerkracht in het atelier beeldhouwen.
We hebben dit schooljaar opnieuw een stijging aan MiA-studenten.
We hebben 5.000 bloembollen in de tuin geplant, een insectenhotel aangemaakt en verschillende plantjes toegevoegd aan de tuin om een nog grotere diversiteit aan dierlijke bezoekers aan te trekken.
We zetten doorheen het academiejaar in op exposeren in onze exporuimte, zorgen voor aanvullende workshops en lezingen bovenop de reguliere werking om de studenten zo breed en ruim mogelijk bij te scholen. Onze eigen versie van kunstgeschiedenis met name ‘Kunsttijd’ blijven we aanbieden en daarin streven we steeds naar vernieuwing en een ruim en toegankelijk aanbod met lezingen, atelier- en museabezoeken. Dit schooljaar hebben we voor het eerst rond de tafel aangeboden een netwerkplatform voor startende en reeds gevestigde kunstenaar. We bieden verschillende expolocaties op en rond de academie aan, en gaan terug in op het voorstel om tijdens de zomervakantie te exposeren in de bibliotheek van Harelbeke.
Door de verbouwingswerken in Bavikhove hebben we een tijdelijk onderkomen in Bavikhove in de pastorijwoning, de oude bib en de Torengalm.
Op de locatie SBN Hulste hebben we een enorme groei aan studenten door de invoering van Kunstkuur, met als gevolg een infrastructureel probleem. De klassen zijn hier niet naar aangepast, ze zijn te klein, te kleine banken en geen watervoorziening en voldoende grote wasbakken in de klassen.
We hebben een sterk uitgebouwd ‘social media’-netwerk met Facebook, Instragram, eigen website en nieuwsbrief en sluiten aan waar we kunnen om te publiceren in het Hblad.
We stellen tentoon in de Gentsestraat 9, werken mee met het BOA-project en de opening van het huis van het kind. Taalbabbels georganiseerd door het team van Bren De Rycke gaan door op de academie.
We hebben dit jaar 3 Kunstkuur samenwerkingsprojecten, met de Mariaschool, De Vleugel en VBS Hulste, goed voor een totaal aan 20 lestijden en aanstelling van 6 verschillende leerkrachten.
Harelbeekse Academie voor Podiumkunsten!
De Harelbeekse Academie voor Podiumkunsten, Peter Benoit, heeft een ruim cursusaanbod in drie domeinen Muziek, Woord en Dans, zowel voor kinderen en jongeren als voor volwassenen. De opleidingen worden gegeven door een 80-koppig team van professionele leerkrachten. Voor dans is er ook een aanbod voor de allerkleinsten van 4 en 5 jaar, aangeboden, naast de officiële leergangen, door de Stad Harelbeke.
Geografisch kunnen de leerlingen les volgen in Harelbeke en Deerlijk en hun deelgemeenten en Kuurne.
Er is met het nieuwe decreet ook heel wat uitbreiding in de diepte, met het opstarten van de specialisatierichtingen muziek, woord en dans, alsook met een zeer divers en vernieuwend aanbod. Met groot respect zet de academie de traditie van gedegen theoretische kennis met vakken zoals muziektheorie en compositie verder, maar met een blik op de toekomst, door nieuwe vakken als DJ, experimentele muziek, klanklab eraan te koppelen. De domeinoverschreidende opleidingen, zoals musical en podiumkriebels, werden een nieuwe mogelijkheid aan de academie en met succes.
Reeds een aantal jaren verbindt het project “Kunstkuur” de academie met het basisonderwijs. Tijdens thematische projecten, met een looptijd van 3 jaar, delen de leerkrachten uit het kunstonderwijs hun creatieve en professionele inzichten rond muziek, woord en dans met hun collega’s uit het basisonderwijs via wekelijkse workshops. Er werden samenwerkingsverbanden aangegaan met de Stedelijke Basisschool Noord (Hulste) te Harelbeke, de Vrije Basisschool Sint-Lodewijk Deerlijk, Basisschool De Driesprong Deerlijk, de Vrije Basisschool Heilig Hart Harelbeke, de Mariaschool Harelbeke en de Vrije Basisschool Deerlijk.
Er worden ook diverse activiteiten in de rand georganiseerd. Traditioneel zijn de nieuwjaarsconcerten; de leraarsconcerten; de projecten voor en door jongeren. Ook de samenwerking met CC het Spoor, de deelname aan de dag van het Woord bijvoorbeeld en het mee uitkienen van het theateraanbod voor ons publiek, alsook deelname aan H’Mused; de samenwerking met de jazzontspooring tonen de verankering met de stad en haar culturele werking. Twee- of driejaarlijks organiseert H.A.P! bovendien Benoits Promsnight en een dansweekend. Op de Proms komen zowat alle geledingen van de school aan bod; symfonisch Orkest, Brassband, bigband, Combo, Vocal bands, solisten en dans. Dit in een recept waar H.A.P! goed in is; leraars en leerlingen samen op het podium in een muzikale symbiose! Naast evenementen in de hoofdschool wordt in de vestigingsplaatsen Deerlijk en Kuurne jaarlijks een toonmoment van de afdeling georganiseerd.
Vanaf halverwege de maand mei starten de openbare proeven, die toegankelijk zijn voor publiek. Al deze zaken zijn outputmomenten van de school, alsook noodzakelijke gelegenheden om de leerlingen een podium te bieden. Een ander belangrijk outputmoment en een waardemeter voor de school is het laureatenconcert dat nu reeds enkele jaren doorgaat de donderdag voor kermis Harelbeke. Laureaten en afgestudeerden in een specialisatierichting brengen op die avond een fragment of eigen werk uit hun repertoire, opgebouwd gedurende de 10-jarige opleiding. Het schooljaar wordt traditioneel ingezet op 30 augustus, met een personeelsvergadering; een feestelijke opener van het schooljaar waarop ook het artistieke niet ontbreekt.
Hoewel de inschrijvingen voor het volgende academiejaar starten begin juni, is september ook nog een inschrijfmaand. Acties zoals Opendeurdag schoolbezoeken en proeflessen zijn dan zeker aan de orde, met de intentie om ons DKO zo kansen-breed mogelijk te verspreiden en bekend te maken.