In het opleidingsonderdeel 'deep dive sessies' van atelier 2 rusten we directieleden, leidinggevenden en digitale trekkers uit met een gereedschapskist vol tools om toekomstige digitale uitdagingen zonder weerstand en met voldoende technologische bagage aan te gaan. De bouwstenen van digitale transformatie, hoe je hier mensgericht mee omgaat en verschillende vernieuwende technologieën komen aan bod. Dit alles vrij high level, maar om alles tastbaar te maken en direct inzetbaar in de praktijk, wordt de theorie meteen toegepast op een zelfgekozen case. Zo ga je terug naar je bestuur met een rugzak vol bruikbare tools om je organisatie doorheen de digitale transformatie te leiden en met een zeer toepasbaar en concreet voorbeeld van digitale aanpak voor een hedendaagse uitdaging. We doen aan kruisbestuiving tijdens de sessies; we gaan in gesprek met elkaar om kennisdeling te stimuleren en zaadjes te planten voor toekomstige digitaliseringsprojecten.
We raden vanuit SHIFT elke leidinggevende aan om deze opleiding te volgen om zo de strategie inzake digitale transformatie en de aanpak van concrete digitale projecten verspreid te krijgen over de ganse organisatie. Per organisatie kunnen ook een aantal digitale trekkers aangeduid worden die de opgedane kennis uit de deep dive sessies meteen implementeren in digitaliseringsprojecten. Voor hen worden er later nog meer hands on opleidingen voorzien. Je kan deze (en alle andere opleidingen) terugvinden op onze infopagina over atelier 2.
Kick-off
De kick-off van deze deep dive sessies vindt plaats op 29 januari 2024. Elke leidinggevende die geïnteresseerd is om een traject van deep dive sessies digitale transformatie te volgen is van harte uitgenodigd.
Op dit moment hoef je nog geen specifieke case te hebben. Tijdens dit startevent kan je inspiratie opdoen voor jouw uit te werken case.
Dit vindt plaats in Hogeschool VIVES, Campus Kortrijk, zaal Aula in 't Forum (Doorniksesteenweg 145 Kortrijk) van 10u tot 12u.
Case en opdracht
Je bepaalt als deelnemer zelf welke case je wil aanpakken en achteraf lokaal wil toepassen. Je definieert een uitdaging uit je reële en actuele werksituatie die te maken heeft met de impact van een groeiende digitale leefwereld en neemt deze mee als leidraad doorheen het hele traject.
Voorbeelden van cases kunnen zijn:
- Van mijn burgerprofiel app naar een gemeente/stadsapp
- Opvolging en rapportering werkopdrachten
- Dossierlastmeting sociale dienst
- Gebouwenbeheer - informatie afstemmen op elkaar
- Vereenvoudigen aanvraag omgevingsvergunningen
- Onboarding van nieuwe medewerkers
- Zalenbeheer
- Uitbetaling premies (🎦 voorbeeld uit Harelbeke)
Na de deep dives stellen we de groepen samen aan de hand van gezamenlijke interesses en uitdagingen = een case. In de opdracht werk je aan de hand van de aangebrachte modellen, concepten en theorieën aan een analyse van de uitdaging en formuleer je een aanpak in de praktijk.
Het is niet de bedoeling dat er een klassieke paper wordt geschreven, maar eerder dat er een overzichtelijke en samenvattende presentatie wordt gemaakt die dan wordt gepresenteerd op het eindevent in januari 2025.
Na de deep dives en het startevent cases (25/04) worden er per groep online coachingsessies voorzien voor de verdere uitwerking van de cases en opdracht. Tijdens deze sessies is er de mogelijkheid om al jullie vragen te stellen en worden jullie begeleid en geholpen door docenten. We voorzien ook een platform via Microsoft Teams om ervaringen te delen en feedback te vragen.
❗ Het is niet noodzakelijk om een case te hebben om deel te nemen aan de deep-dive sessies! Er zal doorheen het traject voldoende inspiratie zijn om mee aan de slag te gaan. Het kan wel een trigger zijn om de organisatie / dienst / werking kritisch te bekijken wat nieuwe perspectieven en verbeteringen kan opleveren. Indien je na de sessies niet aan de slag gaat met een case is dat even goed. De focus van de deep-dives ligt op bewustmaking.
Wat is een case?
Traject en thema’s
Het traject bestaat uit 4 thema’s die te maken hebben met digitale transformatie. De case die jij gekozen hebt, zal 4 sessies doorlopen, telkens over een ander thema. Tijdens elke sessie bekijk je (samen met je groep) hoe het thema van de sessie van toepassing is op jouw case.
Per thema voorzien we 10 momenten waarop je de sessie rond dat thema kan volgen. Je kiest dus een voor jou geschikt moment per thema.
Korte inhoud
In deze deep dive sessie gaan we in op de bouwstenen van digitale transformatie. Dit gaat over zowel technologische aspecten, als de rol en het belang van niet-technologische elementen. We hebben het hier dan over organisatiestructuur, bedrijfscultuur, strategieën voor verandermanagement, de ontwikkeling van digitale vaardigheden, ethiek en verantwoordelijkheid.
Daarnaast hebben we het ook over de verschillende maturiteitsmodellen in digitale transformatie. Hoe het meten van digitale maturiteit helpt om richting en focus te bepalen, bij het opstellen van een roadmap en bij het detecteren van potentiële risico’s en uitdagingen.
Leerdoelen
- Hoe wordt een holistisch beeld vormgegeven van wat essentieel is voor een effectieve en efficiënte digitale transformatie.
- Hoe verschillende onderdelen integreren in één oplossing.
- Welke technische en soft skills zijn nodig voor succes in digitale transformatieprojecten.
- Welke samenwerkingsverbanden en netwerken in het ecosysteem zijn noodzakelijk.
- Welk zijn de belangrijkste beoogde partners en leveranciers van de organisatie.
- Hoe wordt rekening gehouden met ethische overwegingen en maatschappelijke verantwoordelijkheid in het kader van digitale transformatie.
- Hoe verschillende maturiteitsmodellen beoordelen en toepassen om de voortgang van een project in digitalisatie te evalueren.
- Opstellen van een roadmap vertrekkende van het huidig niveau van digitale maturiteit naar het beoogde niveau in functie van een concrete case.
- Hoe een doeltreffende strategie ontwikkelen voor digitale transformatie gebaseerd op de maturiteit van een organisatie/team.
Data
We voorzien per dag twee momenten, een sessie in de voormiddag (9u-12.30u) en een sessie in de namiddag (13.30u-17u). Je kan dus kiezen uit 10 mogelijke momenten om een sessie te volgen.
- Woensdag 31 januari 2024
- Donderdag 1 februari 2024
- Maandag 5 februari 2024
- Woensdag 7 februari 2024
- Maandag 19 februari 2024
Korte inhoud
Hoe stellen we een mens (gebruiker, medewerker, burger, onderneming…) centraal bij digitale transformatie? Deze vraag staat centraal in deze deep dive sessie. We bekijken tools en methodes om gebruikersinzicht te bekomen (researchdesign vs. designresearch) en gaan dieper in op hoe we een mensgerichte innovatiecultuur creëren.
We stellen ons ook de vraag wat nu ‘goede dienstverlening’ is. Wat is de norm? Wat zijn de mogelijkheden of valkuilen? Hoe pakken we dit aan?
Leerdoelen
- Problemen bij burgers, ondernemingen etc. detecteren, kennen en onderzoeken.
- Kwalitatief onderzoek gebruiken in transformatieinspanningen.
- Problemen oplossen door digitale tools.
- Hoe een mensgerichte innovatiecultuur creëren.
- Hoe aligneren van front- en back-office in een blueprint.
- Toepassen in de visie van de organisatie.
- Wat zijn de eigenschappen van ‘goede dienstverlening’.
- Wat zijn de mogelijkheden en/of valkuilen van de publieke sector.
Data
We voorzien per dag twee momenten, een sessie in de voormiddag (9u-12.30u) en een sessie in de namiddag (13.30u-17u). Je kan dus kiezen uit 10 mogelijke momenten om een sessie te volgen.
- Donderdag 8 februari 2024
- Dinsdag 20 februari 2024
- Woensdag 21 februari 2024
- Woensdag 28 februari 2024
- Donderdag 29 februari 2024
Korte inhoud
Er wordt wel eens beweerd dat data beschouwd mag worden als “het nieuwe goud”. In deze deep dive sessie overlopen we verschillende mogelijke stappen om te evolueren naar een “data-gedreven” organisatie. We staan stil bij de gehanteerde terminologie, hoe je data kan verzamelen en combineren om tot nieuwe inzichten te komen. We hebben het over prestatie-indicatoren en hoe je die op een overzicht kan rapporteren. Daarnaast verkennen we enkele recente technieken zoals machine learning en artificiële intelligentie, die nieuwe inzichten voor de organisatie kunnen opleveren. We zien ook hoe er rond deze wetenschap nieuwe jobs en functies ontstaan en wat die dan allemaal inhouden. Tenslotte hebben we het over de beveiliging van de data, in het kader van nationale en internationale regelgeving.
Om deze concepten over te brengen, gebruiken we een fictieve gemeente met haar eigen problematieken, waar we, via een stapsgewijs proces, laten zien hoe het effectief gebruik van data, rapportering en artificiële intelligentie, de operationele efficiëntie van de gemeente ten goede komt.
Tenslotte willen we dit tastbaar maken met enkele praktische voorbeelden die werden gerealiseerd bij steden en gemeenten.
Leerdoelen
Na deze sessie:
- Mag de gangbare terminologie van data-projecten geen geheimen meer kennen.
- Begrijp je hoe je data verzamelt, waar je die opslaat, hoe je verschillende databronnen combineert, en welke soorten rapporteringen er mogelijk zijn.
- Heb je een duidelijk zicht op waar Machine Learning & Artificiële Intelligentie een verschil kunnen maken.
- Heb je een strategie om stapsgewijs jouw dataverhaal te beginnen schrijven.
- Zie je hoe er rond data nieuwe jobs en functies ontstaan.
- Heb je voldoende inzichten rond beveiliging van gegevens & de regulatie daarrond.
- Ben je geïnspireerd door enkele voorbeelden van collega’s.
Data
We voorzien per dag twee momenten, een sessie in de voormiddag (9u-12.30u) en een sessie in de namiddag (13.30u-17u). Je kan dus kiezen uit 10 mogelijke momenten om een sessie te volgen.
- Dinsdag 20 februari 2024
- Dinsdag 5 maart 2024
- Donderdag 7 maart 2024
- Dinsdag 12 maart 2024
- Donderdag 14 maart 2024
Korte inhoud
Bij digitale transformatie komt het erop neer om in te schatten welke voordelen een organisatie kan realiseren door haar processen zo veel mogelijk te digitaliseren. Door te digitaliseren en digitale processen daarna met elkaar te combineren kan er veel tijd gewonnen worden en worden soms compleet nieuwe (verdien-) modellen mogelijk. De komst van cloud-toepassingen heeft deze evolutie nog versneld. Nu kan er op een eenvoudige manier data uitgewisseld worden om bijv. processen in andere domeinen te verrijken.
We overlopen de recente evoluties in het applicatielandschap en zorgen dat je op de hoogte bent van de gebruikte terminologie. We maken het onderscheid tussen puntoplossingen (kant-en-klaar te installeren of op maat te ontwikkelen) en platformoplossingen, waarbij je bouwstenen gebruikt om snel moderne en krachtige applicaties te configureren. We overlopen welke mogelijkheden er zijn om applicaties met elkaar te laten praten. Daarna bekijken we hoe de toekomst van applicaties eruitziet en welke de consequenties zijn of kunnen zijn in de context van steden en gemeenten. Tenslotte overlopen we de belangrijkste aspecten van veranderingsmanagement, zodat de gebruikers meestappen in deze digitale transformatie.
Ook in deze deep dive sessie willen we dit tastbaar maken met enkele praktische voorbeelden die gerealiseerd werden bij steden en gemeenten.
Leerdoelen
Na deze sessie:
- Mag de gangbare terminologie van (cloud)-applicaties geen geheimen meer kennen.
- Ken je het verschil tussen puntoplossingen en platformoplossingen.
- Heb je een zicht op waar Artificiële Intelligentie ook in moderne applicaties hun ingang vinden.
- Heb je een aanzet om processen in kaart te brengen, een business case op te stellen en de succescriteria uit te werken.
- Heb je een idee waar moderne toepassingen naartoe evolueren en wat dat voor jouw organisatie kan betekenen.
- Kan je de link leggen met de datamogelijkheden uit deep dive sessie 3 (data).
- Ben je geïnspireerd door enkele voorbeelden van collega steden en gemeenten.
Data
We voorzien per dag twee momenten, een sessie in de voormiddag (9u-12.30u) en een sessie in de namiddag (13.30u-17u). Je kan dus kiezen uit 10 mogelijke momenten om een sessie te volgen.
- Woensdag 6 maart 2024
- Dinsdag 19 maart 2024
- Donderdag 21 maart 2024
- Maandag 25 maart 2024
- Donderdag 28 maart 2024