Hoe een meldpunt er moet uitzien? Dat bepalen we niet top-down. We kiezen resoluut voor een gebruikersgericht ontwerp en zetten daarom sterk in op co-creatie. Twee workshops, een ervaren service-design-partner en 7 deelnemende besturen vormen samen het recept om het regionaal meldpunt conceptueel vorm te geven.
Voortraject
De workshops bouwden verder op een voortraject. Want meldingen worden vandaag al geregistreerd en verwerkt door lokale besturen. SHIFT nam de huidige werking onder de loep via vragenlijsten en interviews en polste al eens naar de toekomstperspectieven.
Naast onze lokale besturen klopte SHIFT ook aan bij de burger. Welke uitdagingen zien zij rond het meldingenverhaal? Wat vinden burgers belangrijk? We willen immers een meldpunt ontwikkelen waarin de gebruiker centraal staat!
Workshops
SHIFT bundelde de krachten met Knight Moves, een service-design agency, om samen met de deelnemende besturen na te denken over een goedwerkend regionaal meldpunt. In de workshops hanteerden we een toekomstgerichte blik, stelden we de gebruiker centraal én durfden we geloven in technologie. Drie belangrijke succesfactoren voor aangename en constructieve workshops.
Samen met Deerlijk, Harelbeke, Kuurne, Menen, Wervik, Wevelgem en Zwevegem identificeerden we de gewenste functionaliteiten en voorwaarden voor een meldpunt én de bijhorende opportuniteiten op regionaal niveau.
Vanuit SHIFT bouwen we dan ook graag verder op deze resultaten. 👇
En nu?
Testfase (prototyping)
De functionaliteiten die we in de workshops hebben vooropgesteld laten we een testfase ondergaan. Samen met Knight Moves voorzien we tastbare representaties (prototypes) van onze ideeën en concepten. Op die manier kunnen we gewenste functionaliteiten testen én feedback verzamelen bij onze gebruikers.
Presentatie resultaten
We presenteren de resultaten vanuit deze ‘analyse & concept’-fase aan onze stakeholders en doen voorstellen om hier vervolgacties aan te koppelen. We creëren draagvlak en gaan op zoek naar engagement vanuit de lokale besturen.