Op het elektronisch loket van Harelbeke kan je attesten en documenten, diensten, materiaal, zalen… online aanvragen.

Het  digitaal loket kreeg de bijnaam 'hb@home' omdat je van thuis uit heel wat zaken kan regelen. 

Voor sommige aanvragen hoef je niet aan te melden met je identiteitskaart (eID).

  • Je vult dan enkel je gegevens in en drukt op 'Verzenden'.
  • Jouw aanvraag komt bij de juiste medewerker terecht die je aanvraag verder behandelt. Je ontvangt binnen een korte termijn een stand van zaken of het aangevraagde document. 

Voor bepaalde attesten moet je aanmelden met je identiteitskaart (eID) of itsme®.

  • Is dit de eerste keer dat je de elektronische identiteitskaart (eID) en kaartlezer wil gebruiken? Dan moet je eerst de gratis eID-software installeren.
  • Die attesten ontvang je in je eBox of kan je downloaden via een beveiligde pagina. Je ontvangt ze digitaal, dus je kan ze downloaden, printen of digitaal doorsturen. 
  • Inloggen met eID heeft enkele voordelen: een aantal gegevens zijn automatisch ingevuld en je bent zeker van de juistheid van deze gegevens. Het document komt altijd bij de aanvrager terecht (enkel de persoon die het aanvraagt, kan het downloaden).

    Daarom is aanmelden met je identiteitskaart ook verplicht voor sommige aanvragen (bv. officiële documenten).

Vraag je attesten van burgerzaken op via het e-loket? 

Wanneer je het formulier volledig invult en verzendt, dan ontvang je twee mails in je mailbox: 

  • Een eerste mail met een overzicht van jouw aanvraag
  • Enkele minuten later ontvang je een mail met een link naar een Persoonlijke InformatiePagina (PIP) waar je jouw document(en) kan downloaden. Je kan inloggen op je PIP met eID-lezer of met itsme®. 

PIP

Je vindt je documenten bij het luikje 'Interacties'

Wanneer je inlogt op de Persoonlijke Informatiepagina krijg je een overzicht van je aangevraagde documenten. 

PIP

'Toon alle'

Wanneer je doorklikt, vind je alle documenten terug. Je kan ze downloaden en vervolgens printen, bewaren of doorsturen. 

Ik wil het e-loket gebruiken

Heb je vragen, problemen of suggesties? Contacteer Departement Communicatie.