Het gaf “team DO” een boost om er in 2020 met hetzelfde enthousiasme tegen aan te gaan om de SDGs verder te blijven uitdragen en te integreren in onze werking. De bekroning van VVSG, liet ons een projectdossier indienen als “Strafste Duurzame Gemeente” bij het federaal instituut duurzame ontwikkeling. Begin 2020 werd Harelbeke met het project “Strafste Duurzame Gemeente” als SDG Voice 2020 geselecteerd. In de bevestigingsbrief van het federaal instituut duurzame ontwikkeling werd onze selectie gemotiveerd als volgt:
"Een echte SDG-campagne, met activiteiten mooi gespreid over het jaar.
Heel enthousiasmerend dossier met veel creatieve en originele activiteiten.
Een inspirator voor andere steden over het ganse land.
Campagne is wijd vertakt naar de verschillende betrokkenen binnen de stad."
Opnieuw kreeg het enthousiasme van het team duurzame ontwikkeling een boost. De eerste maanden werd al volop van start gegaan met verschillende projecten. En toen haalde COVID19 ons in. Al snel bleek dat het netwerken met de andere SDG Voices moeilijk zou worden. Het zichtbaar maken van de SDGs op onze jaarlijkse grote evenementen, mochten we van ons lijstje schrappen. Scholen zaten niet meteen te wachten op projecten rond de SDGs, iedereen was in 2020 al blij als kinderen überhaupt naar school mochten. Het werd, met andere woorden, een moeilijk jaar, maar geen onmogelijk jaar. We hebben ons waar mogelijk toch zo strak mogelijk vastgehouden aan onze initiële plannen, uiteraard binnen de bestaande COVID-maatregelen.
Eén van onze ambities als SDG Voice 2020 was om de SDGs in elke Harelbeekse huiskamer binnen te brengen. De start van het jaar 2020 was ook het startschot voor de uitvoering van het nieuw strategisch meerjarenplan, Goeiemorgen Harelbeke. De doelstellingen die het beleidskader voor het meerjarenplan vormen, zijn twaalf SDGs die door het uitvoeren van een materialiteitsanalyse als prioritair naar voor werden geschoven. Omdat het beleidsplan veel zegt over de koers die de stad wil varen, werd dit uiteraard ook naar de bevolking gecommuniceerd aan de hand van een aantrekkelijke brochure. Deze werd begin dit jaar verdeeld over alle brievenbussen op het grondgebied. De digitale versie van de brochure is terug te vinden op de webpagina van het strategisch meerjarenplan.
Niet alleen wilden we de SDGs binnenbrengen in elke huiskamer, het was uiteraard de bedoeling om de SDGs ook in het straatbeeld aanwezig te maken. Wie zich door Harelbeke beweegt, moet de SDGs kunnen zien. Door het universeel karakter van de SDGs is de link met onze citymarketingcampagne “Oarelbeke weireldstad” snel gemaakt. Uiteraard zijn we geen wereldstad, maar we willen wel die stad zijn waar mensen zich goed voelen, waar iedereen welkom is. We zien ons niet als middelpunt van de wereld, maar wel als onderdeel van een grotere wereld, waarbij we onze verantwoordelijkheid willen nemen om met ons mondiaal beleid niet enkel de focus op Harelbeke te leggen.
Om de SDGs in het straatbeeld te brengen, werden herasdoeken met de SDGs aangekocht. Die kunnen gebruikt worden tijdens evenementen, maar evenzeer uitgeleend worden aan partnerbesturen of organisaties die ze willen gebruiken en op die manier de SDGs mee in beeld willen brengen. Onderstaand beeld komt uit het filmpje van het 75-jarig bestaan van de VN, waarbij de herasdoeken op het voetbalveld werden gelegd.
Er werden stickers aangekocht die op de voertuigen van onze organisatie werden gekleefd. We kochten pins aan met het logo van de stad, en daarrond de SDG-cirkel. Die werden verdeeld onder de raadsleden en het schepencollege, en alle medewerkers van de stad. Er werden polsbandjes gekocht om aan kinderen uit te delen tijdens onze kindvriendelijke activiteiten. We proberen hen op die manier alvast te sensibiliseren en via die weg ook de ouders te bereiken. We gingen ook voor duurzame polsbandjes, die door de houten sluiting losgemaakt konden worden en opnieuw aangespannen kunnen worden.
Street Art
Een ander project om de SDGs in het straatbeeld te brengen, was om het te integreren in twee streetartprojecten.
Een eerste project was het bewerken van de onderdoorgang van het station. Een mooi voorbeeld van hoe burgerparticipatie werkelijk een plaats krijgt in het beleid. Tot vorig jaar een groezelige tunnel, waardoor het idee van een burger kwam om dit lelijk plekje op te knappen. De plaats is nu een kleurrijke tunnel, waar ook de SDGs een plaats kregen.
Tour Elentrik
Een tweede streetartproject vond eind dit jaar plaats, de zogenaamde Tour Elentrik. Hierbij worden elektriciteitskastjes onder handen genomen. Ook hier werkten de kunstenaars samen met burgers van Harelbeke. De bijgevoegde foto’s tonen nog niet het volledige eindresultaat. Op de kastjes wordt nog een verwijzing naar de SDGs aangebracht, en een QR-code, waarbij mensen meer te weten kunnen komen over de artiest, en de link met de SDGs. De locaties waar de kastjes zich bevinden worden verbonden in vier wandeltrajecten (Centrum en de drie deelgebieden) en één fietstraject.
We zijn er ons van bewust dat SDG 17, partnerschappen om doelstellingen te bereiken, meer dan ooit de boodschap is. Net daarom willen we burgers warm maken voor de SDGs en hen laten weten hoe zij een steentje kunnen bijdragen, en willen we kinderen op de scholen bereiken. Maar even goed, willen we zelf naar de bedrijven op ons grondgebied stappen, en kijken hoe we met verenigde krachten de mondiale doelstellingen kunnen waarmaken.
Om naar onze bedrijven te stappen, willen we ons laten ondersteunen door The Shift, die al heel wat ervaring heeft op dat vlak. De eerste contacten werden dit jaar gezet, maar door de pandemie werd het traject naar de bedrijfswereld uitgesteld tot begin volgend jaar.
Met de week van de duurzame gemeente wilden we de focus opnieuw op onze inwoners leggen en hen motiveren op hun manier een steentje bij te dragen aan de realisatie van de SDGs. Er werd een folder gemaakt die in elke bus werd gepost waarbij burgers werden uitgedaagd om een filmpje te maken van hoe zij mee het verschil helpen maken. De winnende inzending werd beloond met een Oarelebeke Weireldkoarte, een bon waarmee lokale aankopen kunnen gedaan worden. Op 24 oktober werd ook het 75-jarig bestaan van de VN in de kijker gezet met een mooi filmpje:
Bekijk het filmpje
Als SDG Voice 2020 was het ook de intentie om een voorbeeldfunctie te vervullen voor andere lokale besturen en partnerorganisaties. In de regio werden we gecontacteerd vanuit collegebesturen die het verhaal van de SDGs wel eens wilden horen, of specifieke vragen hadden over de integratie van de SDGs in het beleidsplan, de monitoring van de SDGs, hoe we projecten linken aan de SDGs, etc. Er kwamen over deze thema’s vragen van bijvoorbeeld Zwevegem, Wevelgem en Gavere. We werden gecontacteerd door Groep Ubuntu x 8K om hun personeelsdag in Harelbeke te organiseren. Ook zij werken rond de SDGs en samen dachten we na om het personeel een opdracht te laten doen waarbij de SDGs centraal stonden. Gezien Covid kon de personeelsdag in 2020 niet plaatsvinden, maar het initiatief wordt hernomen in 2021. In de nieuwsbrief van de mondiale raad van Kuurne werden we gefeliciteerd met onze titel van SDG Voice 2020.
Maar ook buiten de regio probeerden we anderen te inspireren door getuigenissen over onze SDG aanpak. We kregen een plaats in Susanovamagazine over onze aanpak van kinderarmoede. We werden uitgenodigd om te spreken tijdens een congres naar aanleiding van de Waalse SDG-week, we konden ons verhaal vertellen voor de SDG-barometer en op het SDG-forum, voor deze gelegenheid digitaal. We waren gastspreker voor een Cifal opleiding voor docenten bedrijfsmanagement voor de Hogeschool Gent, we vertellen ons verhaal tijdens de opleidingen van VVSG, zowel bij de basisopleiding als voor de opleiding voor de kenners getuigen we over ons traject. Stuk voor stuk unieke ervaringen, waarbij we mogen hopen dat we telkens een steentje hebben kunnen verleggen.
Door Covid moesten we jammer genoeg wel de unieke kans laten gaan om ook ons verhaal te brengen op het CERM congres in Innsbrouck voor de zomer. En we hadden ook gesprekken om onze rol te vervullen op de trefdag van VVSG, maar die kon in 2020 niet doorgaan.
We hebben hiervoor uiteraard onze eigen communicatiekanalen gebruikt om de SDGs regelmatig in de kijker te zetten. Via het stadsmagazine, het personeelsblad en social media.