Praktische informatie
Voor wie: | leerlingen die de 2de graad muziek hebben afgewerkt |
Lestijden: | instrument (1 uur/week) + groepsmusiceren instrumentaal/vocaal alle instrumenten* (1 uur/week) + keuzevak (muzieklab creatief of klanklab of DJ-vaardigheden)* of instrument (1 uur/week) + begeleidingspraktijk (gitaar, piano, klavecimbel, orgel) (1 uur/week) + keuzevak (muzieklab creatief of klanklab of DJ-vaardigheden)* |
Traject: | 3 jaar |
1. Instrumenten
Houtblazers:
- Blokfluit
- Dwarsfluit
- Fagot
- Hobo
- Klarinet
- Saxofoon
Koperblazers:
- Trompet, cornet en bugel
- Hoorn
- Trombone
- Eufonium, bariton en bastuba
Toetsinstrumenten:
- Piano
- Klavecimbel
- Orgel
- Accordeon
Slagwerk
Snaarinstrumenten:
- Viool
- Cello
- Contrabas
- Gitaar
2. Groepsmusiceren
In de 3de graad krijg je naast je instrumentles ook groepsmusiceren (ensemble). Je leert in groep spelen; luisteren naar de anderen; homogeniteit in klankvorming; aandacht hebben voor tempo en dynamiek;….
Je ontdekt vooral hoe plezant samen musiceren kan zijn. De groepen zijn samengesteld met leerlingen die hetzelfde of een verwant instrument bespelen.
Groepsmusiceren instrumentaal:
- Accordeonensemble
- Kamermuziekensembles
- Blaasensembles
- Strijkorkest Arte dell’Arco
- The Young String Players
- Jeugdharmonie eendracht en vrijheid
- Jeugd Deerlijkse fanfare
- Jeugd Moed en Vlijt Kuurne
- Braz’art, brassband Harelbeke
- Jeugdharmonie Vooruit
Groepsmusiceren vocaal:
- Theaterkoor
- Vocaal ensemble Arte della Voce
- Popkoor Kuurne
Begeleidingspraktijk
Leerlingen gitaar, piano, klavecimbel en orgel kunnen dit vak volgen in de derde en de vierde graad.
In dit vak laat je je partituur meer en meer los en ga je aan het improviseren.
Je leert anderen begeleiden, melodieën verzinnen op bestaande muziek, of zelfs eigen muziek creëren.
3. Keuzevak
Muzieklab creatief
Tijdens het wekelijkse uur muzieklab creatief! gaan we aan de slag als componist, arrangeur of improvisator. Stap voor stap, elk op het eigen tempo en met behulp van muzieksoftware, schrijven we de eerste akkoorden, voegen hier een melodie aan toe en maken we een arrangement voor het eigen instrument. Tenslotte spelen we zelf de verschillende instrumenten in op de computer en kunnen we de eigen song als laten horen aan onze eerste fans!
Als afwisseling vernemen we iets over het leven van bv. Wolfgang Amadeus Mozart, John Williams of Amy Winehouse, kijken we naar een muzikale film of gaan we op daguitstap naar het het concertgebouw of het instrumentenmuseum.
Klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
DJ-vaardigheden
Hey DJ! Altijd al gedroomd om een party te doen shaken met je muziek, terwijl jij op het podium staat te schitteren? Kom dan naar de HAP! We trainen je skills, van basic tot gevorderd. Je leert alles over de verschillende soorten gear waarmee je kan werken, we tonen je hoe je een set moet opbouwen, hoe je live voor een publiek moet staan en hoe je in dat wereldje terechtkomt. We zoeken in de opleiding naar wat voor DJ jij wil worden!
*je kan optioneel een extra keuzevak bijvolgen
Praktische informatie
Voor wie: | leerlingen die de 2de graad muziek hebben afgewerkt |
Lestijden: |
instrument (1 uur/week) + groepsmusiceren jpr (1 uur/week)* + keuzevak |
Traject: | 3 jaar |
1. Instrumenten
Houtblazers:
- Saxofoon
Koperblazers:
- Trompet, cornet en bugel
- Trombone
Toetsinstrumenten:
- Piano
Slagwerk
Snaarinstrumenten:
- Basgitaar
- Elektrische gitaar
- Contrabas
2. Groepsmusiceren jazz-pop-rock
- Combo
- Big band
- pop&jazzkoor
3. Keuzevak
muzieklab jazz-pop-rock
In de lessen muzieklab Jazz-Pop-Rock duiken we dieper in de wereld van akkoorden, leadsheets, de structuur van een nummer etc. Daarnaast bekijken we ook kort de muziekgeschiedenis en de link met de hedendaagse (pop)muziek. Dit doen we aan de hand van muziekvoorbeelden en luisterfragmenten en leren we om actief naar muziek te luisteren. We gaan zo ook bijvoorbeeld de opnameprocessen bekijken, welke instrumenten worden gebruikt, wat is typisch bij bepaalde genres en waarom klinkt popmuziek als popmuziek? Uiteraard bekijken we ook de praktische kant: wat zijn de standaarden tegenwoordig als het gaat om stageplannen, priklijsten, wat wordt er tegenwoordig van een band verwacht en wat als je een hit hebt, of erger, wat als je plagiaat pleegt? Dit zijn allemaal zaken die we bespreken in de lessen, telkens een uur per week (respectievelijk voor 3.1, 3.2 en 3.3).
klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
DJ-vaardigheden
Hey DJ! Altijd al gedroomd om een party te doen shaken met je muziek, terwijl jij op het podium staat te schitteren? Kom dan naar de HAP! We trainen je skills, van basic tot gevorderd. Je leert alles over de verschillende soorten gear waarmee je kan werken, we tonen je hoe je een set moet opbouwen, hoe je live voor een publiek moet staan en hoe je in dat wereldje terechtkomt. We zoeken in de opleiding naar wat voor DJ jij wil worden!
Singer-songwriting
Heb je ooit al eens een liedje gemaakt? Zit je boordevol ideeën en wil je deze al eeuwen leren omzetten in muziek? Maar weet je niet goed hoe hier aan te beginnen?
Dan moet je lid worden van deze nieuwe club singer-songwriters. Onder leiding van basdocente Trui Amerlinck leer je de basistechnieken voor het schrijven van je eigen songs.
Op het einde van het jaar nemen we alle nummers op en wie weet brengen we wel onze eigen plaat uit!
*je kan optioneel een extra keuzevak bijvolgen
Praktische informatie
Voor wie: | leerlingen die de 2de graad muziek hebben afgewerkt |
Lestijden: | instrument (1 uur/week) + muzieklab creatief (1 uur/week) + muziektheorie (1uur/week) |
Traject: | 3 jaar |
1. Instrumenten
Houtblazers:
- Blokfluit
- Dwarsfluit
- Fagot
- Hobo
- Klarinet
- Saxofoon
Koperblazers:
- Trompet, cornet en bugel
- Hoorn
- Trombone
- Eufonium, bariton en bastuba
Toetsinstrumenten:
- Piano
- Klavecimbel
- Orgel
- Accordeon
Slagwerk
Snaarinstrumenten:
- Viool
- Cello
- Contrabas
- Gitaar
2. Muzieklab creatief
Tijdens het wekelijkse uur muzieklab creatief! gaan we aan de slag als componist, arrangeur of improvisator. Stap voor stap, elk op het eigen tempo en met behulp van muzieksoftware, schrijven we de eerste akkoorden, voegen hier een melodie aan toe en maken we een arrangement voor het eigen instrument. Tenslotte spelen we zelf de verschillende instrumenten in op de computer en kunnen we de eigen song als laten horen aan onze eerste fans!
Als afwisseling vernemen we iets over het leven van bv. Wolfgang Amadeus Mozart, John Williams of Amy Winehouse, kijken we naar een muzikale film of gaan we op daguitstap naar het het concertgebouw of het instrumentenmuseum.
3. Muziektheorie
In de cursus vernemen we hoe en waarom verschillende noten in akkoorden samenklinken, waarom bepaalde akkoordopeenvolgingen beter klinken dan andere en wat de verhouding is tussen harmonie, melodie en vorm. Kortom, muziektheorie vormt dé basistraining voor de toekomstige arrangeur, orkestrator of componist.
De les muziektheorie heeft een individueel karakter (zoals de lessen instrument of zang). Iedereen spreekt met de leerkracht af en werkt gedurende 1u in de klas.
Praktische informatie
Voor wie: | vanaf 12 jaar (ook zonder vooropleiding) |
Lestijden: | Live/studio electronics (1 uur/week) + DJ-vaardigheden (1 uur/week) + keuzevak (1 uur/week) (muzieklab creatief of klanklab)* |
Traject: | 3 jaar |
1. Live/studio electronics
Muziek maken zonder een computer is in onze huidige wereld bijna ondenkbaar geworden. In het vak live/studio electronics leer je dan ook werken met de computer als volwaardige muziekstudio. Het beheersen van het sequencing programma 'Ableton Live' vormt hierbij het startpunt. Je leert gebruik maken van midi en softsynths, externe instrumenten opnemen, beats programmeren en gebruik maken van talrijke effecten zoals reverb en delay om je muziek nog beter te doen klinken,.... Kortom, alle vaardigheden om zelfstandig met je computer een song af te werken tot een volwaardig product!
2. DJ-vaardigheden
Hey DJ! Altijd al gedroomd om een party te doen shaken met je muziek, terwijl jij op het podium staat te schitteren? Kom dan naar de HAP! We trainen je skills, van basic tot gevorderd. Je leert alles over de verschillende soorten gear waarmee je kan werken, we tonen je hoe je een set moet opbouwen, hoe je live voor een publiek moet staan en hoe je in dat wereldje terechtkomt. We zoeken in de opleiding naar wat voor DJ jij wil worden!
3. Keuzevak
Muzieklab creatief
Tijdens het wekelijkse uur muzieklab creatief! gaan we aan de slag als componist, arrangeur of improvisator. Stap voor stap, elk op het eigen tempo en met behulp van muzieksoftware, schrijven we de eerste akkoorden, voegen hier een melodie aan toe en maken we een arrangement voor het eigen instrument. Tenslotte spelen we zelf de verschillende instrumenten in op de computer en kunnen we de eigen song als laten horen aan onze eerste fans!
Als afwisseling vernemen we iets over het leven van bv. Wolfgang Amadeus Mozart, John Williams of Amy Winehouse, kijken we naar een muzikale film of gaan we op daguitstap naar het het concertgebouw of het instrumentenmuseum.
Klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
*je kan optioneel een extra keuzevak bijvolgen