Praktische informatie
Voor wie: | leerlingen die de 3de graad muziek hebben afgewerkt |
Lestijden: |
instrument (1 uur/week) + groepsmusiceren instrumentaal/vocaal alle instrumenten* (1 uur/week) of instrument (1 uur/week) + keuzevak (1 uur/week) (klanklab, arrangeren, compositie, improvisatie, muziektheorie)* |
Traject: | 3 jaar |
1. Instrumenten
Houtblazers:
- Blokfluit
- Dwarsfluit
- Fagot
- Hobo
- Klarinet
- Saxofoon
Koperblazers:
- Trompet, cornet en bugel
- Hoorn
- Trombone
- Eufonium, bariton en bastuba
Toetsinstrumenten:
- Piano
- Klavecimbel
- Orgel
- Accordeon
Slagwerk
Snaarinstrumenten:
- Viool
- Cello
- Contrabas
- Gitaar
2. Groepsmusiceren
Alle ensembles uit de 3de graad kan je blijven volgen in de 4de graad.
Je ontdekt vooral hoe plezant samen musiceren kan zijn. De groepen zijn samengesteld met leerlingen die hetzelfde of een verwant instrument bespelen.
Groepsmusiceren instrumentaal:
- Accordeonensemble
- Kamermuziekensembles
- Blaasensembles
- Strijkorkest Arte dell’Arco
- The Young String Players
- Jeugdharmonie eendracht en vrijheid
- Jeugd Deerlijkse fanfare
- Jeugd Moed en Vlijt Kuurne
- Braz’art, brassband Harelbeke
Groepsmusiceren vocaal:
- Theaterkoor
- Vocaal ensemble Arte della Voce
- Popkoor Kuurne
Begeleidingspraktijk:
Leerlingen gitaar, piano, klavecimbel en orgel kunnen dit vak volgen in de derde en de vierde graad.
In dit vak laat je je partituur meer en meer los en ga je aan het improviseren.
Je leert anderen begeleiden, melodieën verzinnen op bestaande muziek, of zelfs eigen muziek creëren.
3. Keuzevak
Klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
Arrangeren, compositie, improvisatie, muziektheorie
De muziektheorie leert ons hoe en waarom verschillende noten in akkoorden samenklinken; welke akkoorden goed klinken als begeleiding van een melodie; hoe de melodieën in een muzikale vorm samengebracht worden;...
In de klas compositie is het niet enkel de bedoeling dat je de oefeningen van de leerkracht oplost maar dat je ook je eigen creativiteit de vrije loop laat gaan. Heb je een leuke popsong geschreven maar je vindt niet direct de gepaste akkoorden? Ben je net je eerste symfonie aan het schrijven maar wil het niet zo goed lukken? Of heb je niet onmiddellijk ambities als componist, maar wil je toch graag weten waarom een do, mi en sol goed samenklinken? Dan ben je op je plaats in de klas compositie!
De lessen muziektheorie en compositie hebben een individueel karakter (zoals de lessen instrument of zang).
Iedereen spreekt met de leerkracht af en werkt gedurende 1u in de klas.
Even op een rij:
Muziektheorie
In de cursus vernemen we hoe en waarom verschillende noten in akkoorden samenklinken, waarom bepaalde akkoordopeenvolgingen beter klinken dan andere en wat de verhouding is tussen harmonie, melodie en vorm. Kortom, muziektheorie vormt dé basistraining voor de toekomstige arrangeur, orkestrator of componist.
De les muziektheorie heeft een individueel karakter (zoals de lessen instrument of zang). Iedereen spreekt met de leerkracht af en werkt gedurende 1u in de klas.
Arrangeren
In de cursus arrangeren vertrek je van een bestaande melodie, song of compositie. Je maakt van die song een eigen versie voor een aangepast instrumentenatrium. Dat kan je eigen huisorkest, rockband of een schoolorkest zijn. Je kiest de stijl van je arrangement zelf: klassiek, experimenteel of hedendaags.
De les arrangeren heeft een individueel karakter (zoals de lessen instrument of zang). Iedereen spreekt met de leerkracht af en werkt gedurende 1u in de klas.
Compositie
In de klas compositie is het niet enkel de bedoeling dat je de oefeningen van de leerkracht oplost, maar dat je ook je eigen creativiteit de vrije loop laat gaan. Heb je een leuke popsong geschreven maar je vindt niet direct de gepaste akkoorden? Ben je net je eerste symfonie aan het schrijven maar wil het niet zo goed lukken? Of heb je niet onmiddellijk ambities als componist, maar wil je toch graag weten waarom een do, mi en sol goed samenklinken? Dan ben je op je plaats in de klas compositie! Samen met de leerkracht stippel je een eigen parcours uit. Ook muzieksoftware allerhande heeft een plaats in deze les.
De les compositie heeft een individueel karakter (zoals de lessen instrument of zang).
Iedereen spreekt met de leerkracht af en werkt gedurende 1u in de klas.
*je kan optioneel een extra keuzevak bijvolgen
Praktische informatie
Voor wie: | |
Lestijden: |
instrument (1 uur/week) + groepsmusiceren jpr (1 uur/week)* |
Traject: | 3 jaar |
1. Instrumenten
Houtblazers:
- Saxofoon
Koperblazers:
- Trompet, cornet en bugel
- Trombone
Toetsinstrumenten:
- Piano
Slagwerk
Snaarinstrumenten:
- Elektrische gitaar
- Basgitaar
- Contrabas
2. Groepsmusiceren jpr
- Combo
- Big band
- pop&jazzkoor
3. Keuzevak
klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
DJ-vaardigheden
Hey DJ! Altijd al gedroomd om een party te doen shaken met je muziek, terwijl jij op het podium staat te schitteren? Kom dan naar de HAP! We trainen je skills, van basic tot gevorderd. Je leert alles over de verschillende soorten gear waarmee je kan werken, we tonen je hoe je een set moet opbouwen, hoe je live voor een publiek moet staan en hoe je in dat wereldje terechtkomt. We zoeken in de opleiding naar wat voor DJ jij wil worden!
singer-songwriting
Heb je ooit al eens een liedje gemaakt? Zit je boordevol ideeën en wil je deze al eeuwen leren omzetten in muziek? Maar weet je niet goed hoe hier aan te beginnen?
Dan moet je lid worden van deze nieuwe club singer-songwriters. Onder leiding van basdocente Trui Amerlinck leer je de basistechnieken voor het schrijven van je eigen songs.
Op het einde van het jaar nemen we alle nummers op en wie weet brengen we wel onze eigen plaat uit!
Praktische informatie
Voor wie: | jongeren vanaf 15 jaar (ook zonder vooropleiding) |
Lestijden: | muziekgeschiedenis (2uur/week) |
Traject: | 3 jaar |
Muziekgeschiedenis & Muziek beluisteren en meer...
‘Petites histoires’ of grote verhalen, met de neuzen in partituren of vanuit de concertzaal, overbekende melodieën of ongekende exotische klanken... Herbeleef in de cursus muziekgeschiedenis de dynamiek van honderden jaren muzikale ontwikkeling!
Van Bach tot Piazzolla, van gregoriaans tot hedendaagse muziek voor blaasorkest. We nemen wekelijks een duik in de wondere wereld van de klassieke muziek en leren haar in de grootst mogelijke verscheidenheid van vormen, genres en stijlen kennen. Actief luisteren, zowel met het hart als met het hoofd, staat centraal. Ons doel is om als geoefende luisteraar muziek beter te begrijpen, haar hierdoor intenser te beleven en ons luisterplezier te vergroten. De cursus muziekgeschiedenis behandelt elk schooljaar een specifieke periode.
Muziekgeschiedenis: tweewekelijks op zaterdag van 9u30 tot 11u30.
Muziekbeluisteren en meer... : wekelijks op donderdagnamiddag van 13u30 tot 15u30.
!!! De cursus muziekgeschiedenis bevat bovendien een aantal ingeleide concertbezoeken en - wat ook belangrijk is - technische voorkennis hoeft niet!
Praktische informatie
Voor wie: | leerlingen die de 3de graad muziek hebben afgewerkt |
Lestijden: | Live/studio electronics (1 uur/week) + keuzevak (1 uur/week) (klanklab of DJ-vaardigheden)* |
Traject: | 3 jaar |
1. Live/studio electronics
Muziek maken zonder een computer is in onze huidige wereld bijna ondenkbaar geworden. In het vak live/studio electronics leer je dan ook werken met de computer als volwaardige muziekstudio. Het beheersen van het sequencing programma 'Ableton Live' vormt hierbij het startpunt. Je leert gebruik maken van midi en softsynths, externe instrumenten opnemen, beats programmeren en gebruik maken van talrijke effecten zoals reverb en delay om je muziek nog beter te doen klinken,.... Kortom, alle vaardigheden om zelfstandig met je computer een song af te werken tot een volwaardig product!
2. Keuzevak
Klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
DJ-vaardigheden
Hey DJ! Altijd al gedroomd om een party te doen shaken met je muziek, terwijl jij op het podium staat te schitteren? Kom dan naar de HAP! We trainen je skills, van basic tot gevorderd. Je leert alles over de verschillende soorten gear waarmee je kan werken, we tonen je hoe je een set moet opbouwen, hoe je live voor een publiek moet staan en hoe je in dat wereldje terechtkomt. We zoeken in de opleiding naar wat voor DJ jij wil worden!
*je kan optioneel een extra keuzevak bijvolgen
Praktische informatie
Voor wie: | jongeren vanaf 15 jaar (ook zonder vooropleiding) |
Lestijden: | DJ-vaardigheden (1 uur/week) + keuzevak (1 uur/week) (klanklab en/of Live/studio electronics)* |
Traject: | 3 jaar |
1. DJ-vaardigheden
Hey DJ! Altijd al gedroomd om een party te doen shaken met je muziek, terwijl jij op het podium staat te schitteren? Kom dan naar de H.A.P! We trainen je skills, van basic tot gevorderd. Je leert alles over de verschillende soorten gear waarmee je kan werken, we tonen je hoe je een set moet opbouwen, hoe je live voor een publiek moet staan en hoe je in dat wereldje terechtkomt. We zoeken in de opleiding naar wat voor DJ jij wil worden! DJ’en is zoveel meer dan beatmixing en quickmixing. Om je een zo’n compleet mogelijk pakket te geven van wat DJ’en kan zijn, word je getraind in vijf grote blokken: skills, digging, selecting, stagegame en branding. Wat die vijf blokken inhouden, zie je in bijhorend filmpje. Al naar gelang jouw persoonlijkheid, vaardigheden en behoeften krijgen bepaalde blokken een grotere of kleinere invulling.
Er wordt zowel digitaal als met (timecode)vinyl gewerkt. De H.A.P! beschikt over het topmateriaal dat ook op de grote clubs en festivals gebruikt wordt. (o.a. CDJ 2000-NXS 2). Rekordbox is de DJ-software waarmee er gewerkt wordt.
Lesrooster: modules van 2uur, tweemaal per maand. Jaarplanning wordt voorzien door de leerkracht.
Er werd gekozen om tweewekelijks in blokken van 2 uur te werken, omdat er dan beter kan doorgewerkt worden in plaats van een wekelijks lesuur.
Uur wordt besproken in overleg met de leerkracht afhankelijk van beschikbaarheid, groeperingsniveau (beginner/gevorderd) en leeftijd. De DJ-lessen zijn geschikt voor zowel jongeren als volwassenen en zijn toegankelijk vanaf het eerste middelbaar. Er is geen muzikale vooropleiding nodig. Niet alle DJ’s zijn ook muzikanten, dus wordt er in de opleiding ook een insteek voorzien die toegankelijk is voor niet-muzikanten. Opleidingsduur varieert van 3 jaar minimum tot 6 jaar maximum. We houden eerst een intakegesprek om te zien wat je vertrekpunt is en wat je interesses zijn.
Lessen gaan op dinsdag en zaterdag door in Buurthuis De Statie, Sint-Jozefsweg 2 te Deerlijk.
Indien er een verandering is van locatie, wordt dat door de leerkracht tijdig aangegeven.
Voor extra info of vragen: contacteer gerust de DJ-leerkracht.
Michaël Minjauw
DJ-teacher H.A.P!
michael.canto.minjauw@gmail.com
0474 66 98 56
2. Keuzevak
klanklab
Weet jij wat een sequencer is en waartoe de knopjes op een synthesizer dienen? Wat heeft MIDI met muziek te maken? Zijn alle microfoons dezelfde? Hoe bedien ik een mengtafel? Welke effecten bestaan er…. Vragen die allemaal te maken hebben met muziek en elektronica. In klanklab leer je bv. met de Beatstep pro drumsequenties programmeren, maar proberen we ook te achterhalen hoe je een klankpatch op een synth ontwerpt en hoe een filter de klank vervormt. Je maakt er kennis met de technologie die tegenwoordig te vinden is in DAW’s (Digital Audio Workstations), DJ-apparatuur, effectpedalen, mengtafels, synths …. of ook hoe je één en ander met elkaar moet verbinden. Hardware en software komen aan bod. Geprikkeld… surf naar Youtube en zoek naar Arturia beastep pro, of Akai MPC, of Doepfer, …..
Live/studio electronics
Muziek maken zonder een computer is in onze huidige wereld bijna ondenkbaar geworden. In het vak live/studio electronics leer je dan ook werken met de computer als volwaardige muziekstudio. Het beheersen van het sequencing programma 'Ableton Live' vormt hierbij het startpunt. Je leert gebruik maken van midi en softsynths, externe instrumenten opnemen, beats programmeren en gebruik maken van talrijke effecten zoals reverb en delay om je muziek nog beter te doen klinken,.... Kortom, alle vaardigheden om zelfstandig met je computer een song af te werken tot een volwaardig product!
*je kan optioneel een extra keuzevak bijvolgen